Resepi Daging Goreng Berlada Sedap

Resepi Daging Goreng Berlada – Assalamu’alaikum dan salam sejahtera untuk anda semua berjumpa kembali bersama kami kongsi resepi yang senantisa berkongsi pelbagai macam jenis resepi – resepi mudah dan terkini. Semua resepi – resepi terkini akan kami update di website ni supaya anda boleh membuatnya. Yang akan kami kongsikan kali ni adalah resepi daging goreng berlada sedap atau resepi daging masak hitam berempah. Resepi daging goreng berlada ni banyak kali dijual di kedai – kedai atau rumah makan di Malaysia. Akan tetapi tak banyak orang tahu tentang rahasia dari resepi daging goreng berlada sedap ni, Nanti akan kami bagikan dibawah resepi rahasia daging goreng berlada yang dijamin sedap dan membuat lidah tergoda untuk memakannya.

Daging Goreng Berlada
Daging Goreng Berlada

Resepi daging goreng berlada sedap ni banyak kali yang mencari dan ingin mencuba membuat resepi daging goreng berlada sedap ni. Daging goreng berlada sedap ni sangat cocok anda makan ketika buka puasa dan ketika sedang kumpul keluarga. Hal ini dikeranakan resepi daging berlada sedap ni sangat sedap dan sangat lezat sehingga sanggat recommended buat anda yang pintar memasak. Kalau anda belum bisa membuat resepi daging goreng berlada hitam berarti anda juga belum bisa dikatakan pintar memasak. Bagi anda yang sudah tak sabar dan mulai tertanya tanya apa aja yang dibutuhkan resepi daging berlada sedap ni dan gimana cara membuatnya ? Tak perlu bimbang kerana kami sudah menyiapkannya dibawah ni. Sudah jangan buang masa lagi sila rujuk resepi daging goreng berlada sedap ni.

Resepi Daging Goreng Berlada Sedap

Bahan – Bahan Yang Digunakan :

  1. *4 biji bawang merah
  2. *4 biji cili merah
  3. garam dan gula
  4. *1 inci halia
  5. sedikit belacan bakar (aku guna dalam 2 inci)
  6. *4 biji cili padi merah
  7. 1 biji limau nipis (di ambil jus nya sahaja)
  8. *2 ulas bawang putih

Bahan yang ada bintang * tu. Tumbuk kasar ye

Cara – Cara Membuat Resepi Daging Goreng Berlada :

  1. Rebus sampai empuk dan hiris nipis-nipis.
  2. Lepastu baru gaul dengan serbuk kunyit dan garam pastu goreng. Sebab nanti nak makan lembut je dan tak liat daging nya. Tapi ni aku guna daging batang pinang memang dah siap potong nipis masa aku beli.So aku terus goreng je. Mula-mula gaul daging dengan serbuk kunyit dan sedikit garam.
  3. Pastu goreng garing. Daging ni best. Goreng garing pon still lembut je bila gigit.
  4.  Masuk cili merah,cili api,bawang merah,bawang putih,halia dan belacan bakar dalam lesung batu.
  5. Tumbuk kasar
  6. Bahan-bahan tumbuk tadi tumis dalam kuali
  7. Tumis sampai pecah minyak. Lepas tu masuk kan jus limau nipis. Perasa kan dengan garam dan gula. Kali ni cili api aku pedas nak matik. So lebih kan gula sikit kalau terlampau pedas. Masuk gula dan garam pandai-pandai adjust.
  8. Pastu masuk kan daging
  9. Kacau rata.
  10. Daging goreng berlada siap disantap.

Baca Juga : Resepi Nasi Ayam Simple & Sedap

Itu tadi resepi daging goreng berlada sedap mudah bukan ? Sudah tentu mudah kalau anda semua mengikuti step by stepnya. Bila anda nak buat daging goreng berlada hitam ni jangan lupa ajak join kawan – kawan dekat anda atau sodara anda supaya mereka boleh membuat resepi daging goreng berlada sedap ni. Happy Cooking !

Tags: