Resepi Ikan Talapia Merah Tersedap

Resepi Ikan Talapia – Assalamu’alaikum dan salam sejahtera untuk anda semua. Kami admin kongsi resepi kali ni akan kembali berkongsi pelbagai macam jenis resepi – resepi makanan sederhana dan lazat. Yang kan kami bahas kali ni adalah resepi ikan talapia merah atau resipi ikan talapia bakar (resepi ikan talapia bakar). Siapa yang tak tahu dengan ikan talapia ? Sudah tentu anda – anda semua pasti tahu dengan ikan yang satu ni. Ikan yang satu ni sangat sedap jika kita buat boleh jadi makanan. Ikan talapia bisa dibuat resepi ikan talapia merah stim (resepi ikan talapia masak stim) atau juga bisa dibuat jadi resepi ikan talapia bakar. Ikan talapia sendiri ada juga yang hitam dan rasa antara resepi ikan talapia hitam dan resepi ikan talapia merah hampir sama meski agak sikit berbeza.

Resepi ikan talapia merah
Resepi ikan talapia merah

Resepi Ikan Talapia merah ini boleh dikatakan sangat mudah hal ini dikeranakan ia tidak memerlukan bahan-bahan yang terlalu banyak dan bagaimana untuk memasak khusus atau khas. Dan tak banyak orang pun yang bisa buat resepi ikan talapia merah sedap ni, jadi buat anda yang tak bisa memasak resepi ikan talapia merah ni tak perlu bimbang kerana kami sudah menyiapkan daftar resepi ikan talapia merah atau resepi ikan talapia bakar. Sudah jangan buang – buang masa lagi sila rujuk resepi ikan talapia merah atau resepi ikan talapia bakar dibawah ni.

Resepi Ikan Talapia Merah Tersedap

Bahan – Bahan Yang Digunakan :

  1. 4. Bawang putih 4 ulas
  2. 7. Gula
  3. 1. Ikan talapia 2 ekor
  4. 6. Garam
  5. 3. Bawang besar 1 biji
  6. 2. Lada kecik sengenggam ( ikut atas kepedasan masing masing)
  7. 5. Halia 1 inci

Cara – Cara Menyediakan Resepi Ikan Talapia Merah :

  1.  Goreng ikan talapia sehingga garing. Gunakan api yang perlahan. Bagi yang pertama kali nak belajar goreng ikan tu, korang kena la bubuh garam dan kunyit dekat ikan talapia tu.. Sat lagi tak sedap pulak ikan korang. Tawar jer rasa.. hihi
  2. Bila dah siap goreng tu korang ketepikan dulu. Now proses nak masak sambal pulak. Cara dia mudah je, korang tumbuk bawang besar, bawang putih, lada kecik dan halia. Kemudian tumis dalam kuali.
  3. Nanti bila dah nak dekat masak, letakkan sedikit garam dan gula sebagai perasa.. Letak garam gula ni bajet bajet jer.
  4. Dan last sekali ialah gaulkan ikan dalam kuali tersebut sehingga kering .. Dah siap.

Tips :

Nak bagi tips hilangkan hanyir ikan la. Ada sesetengah ikan talapia yang akan rasa hanyir sedikit. So, cara nak hilangkan bau hanyir ikan talapia ialah dengan menggunakan garam dan juga asam jawa. Gaulkan sekali dan lumur dekat ikan tu. Bila dah rasa macam semua bahagian korang dah letak, tinggalkan kejap selama 5 minit macam tu. Kemudian baru basuh.

Baca Juga : Resepi Nasi Ayam Simple & Sedap

Bagaimana mudah kan cara membuat resepi ikan talapia merah bakar ni ? Jangan lupa share pada kawan – kawan terdekat anda atau sanak keluarga , supaya mereka boleh membuat resepi ikan talapia merah sedap. Happy Cooking !

Tags: