Resepi Tepung Talam Paling Istimewa !!

Resepi Tepung Talam – Assalamuallaikum bunda, semoga selalu diberikan kesehatan dan diberikan rejeki yang banyak yah bunda, pada kesempatan ini, admin akan berkongsi maklumat tentang resipi makanan tipikal Malaysia, resepi makanan yang admin akan saham yang mengandungi makanan resipi makanan ringan juga boleh dimasukkan dalam resipi untuk membuat kek, buat masa ini admin akan berkongsi maklumat mengenai talam kebanyakan resipi roti tepung adalah mudah dan mudah.

Resepi Tepung Talam Sedap
Resepi Tepung Talam Sedap
Talam tepung roti biasanya dihidangkan pada masa Bilakah hanya hari tertentu seperti pada masa hari perkahwinan atau hidangan lain makan besar, tetapi pada masa ini makanan ringan ini sering dihidangkan pada masa ini bila-bila masa tidak perlu menunggu seseorang untuk berkahwin dengan atau menunggu satu lagi perayaan yang besar, sekarang ini admin akan berkongsi maklumat tentang bagaimana untuk membuat talam tepung roti, tetapi sebelum admin memabahas cara-cara membuat roti tepung talam kami akan membuat maklumat di dalam bahan-bahan yang digunakan untuk membuat roti tepung talam, di bawah ini admin sudah berkhidmat penuh maklumat tentang bahan-bahan yang digunakan untuk membuat roti tepung talam.

Bahan Yang Digunakan Untuk Membuat Tepung Talam 

Bahan Air Gula:

  • 1 helai daun pandan
  • 3 sudu besar gula putih
  • 2 cawan air
  • 158 gram gula merah – 4 ketul gula merah saiz kecil

Bahan Lapisan Atas Tepung Talam:

  • 1/3 cawan tepung beras – (2 1/2 sudu besar).
  • 1/2 sk garam
  • 1 1/2 cawan santan – guna 1 kotak santan dicampur dgn air

Bahan Lapisan Bawah Tepung Talam:

  • 1 cawan tepung beras & tepung gandum
  • 2 cawan air gula – seperti di bawah
  • Secalit kapur

Cara Membuat Resep Tepung Talam Simple

  1. Untuk informasi yang pertama mengenai cara membuat tepung talam yaitu, anda harus mencuci bersih semua bahan yang sudah disiapkan tadi cuci sampai benar-benar bersih jangan sampai ada kotoran yang tertinggal, tujuan mencuci bersih semua bahan yang akan di proses untuk memasak tadi bertujuan agar nantinya bersih dan sehat jika akan dimakan.
  2. Jika semua bahan sudah dicuci dengan bersih anda tinggal menyiapkan semua bahan yang akan dimasak, campurkan bahan semua nya, masukan juga air gula , jika sudah anda tinggal memasaknya di dalam panci sampai benar-benar mendidih, sambil menunggu mendidih siapkan alat dan bahan-bahan yang lain untuk di proses. Jika sudah mendidih dan sudah mengeluarkan bau yang harum anda bisa mengangkat dan dinginkan.
  3. Jika sudah anda tinggal melakukan proses selanjutnya yaitu satukan bahan dimulai dengan lapisan bawah terlebih dahulu yaitu dengan bahan 1 wadah tepung yang sudah disiapkan tadi, selanjutnya anda bisa memasukan 2 gelas air gula dan masukan sedikit air kapur jangan terlalu banyak. Selanjutnya masukan kedalam loyang dan jika anda tidak ingin lengket adonannya anda bisa menambahkan adonan tersebut diatas loyang agar nantinya tidak lengket saat diangkat. Siapkan pengukus terlebih dahulu untuk mempercepat proses pengukusan.
  4. Apabila sudah panas anda tinggal mengukus air terlebih dahulu sampai mendidih. Setelah itu kukus lapisan bawah dengan kurub waktu kira-kira sampai dengan 15 menit saja. Untuk hasil yang maksimal anda bisa menutup pengukus agar matangnya merata.
  5. Jika sudah matang anda tinggal menyatukan semua bahan yang sudah matang, dari bahan lapisan dan bahan lapisan bawah, satukan dengan hati-hati dan pelan saja. Jika sudah menyatu anda tinggal mengukusnya lagi dengan kurun waktu sekitar 16menit saja sudah cukup.
  6. Jika adonan sudah terlihat matang dan sudah tidak berbuih lagi anda bisa mendinginkan kuenya terlebih dahulu. Jika sudah dingin anda bisa memotong menggunakan pisau yang memang khusus untuk memotong kue.
  7. Hidangkan untuk keluarga tercinta anda

Baca Juga : Resepi Wantan Sup Paling Sedap !

Demikian maklumat tentang talam tepung resipi makanan lazat Tempahan dan Tempahan mudah, banyak lagi maklumat tentang resipi makanan tipikal dari malaysia, ada juga maklumat tentang resipi makanan dari luar negara, terima kasih untuk membaca artikel kami.

Tags: